Suplementy – które powinniśmy wybrać?

Suplementy odgrywa istotną rolę w sportach siłowych, dzięki niej możemy podnieść swoje osiągi, pomaga ona w regeneracji potreningowej. Należy jednak pamiętać o pierwszej i podstawowej zasadzie. Suplementowanie ma sens tylko i wyłącznie kiedy mamy odpowiednio dobraną dietę oraz trening (suplementy nigdy nie zastąpią zbilansowanej diety, mają one być tylko dodatkiem).

Pierwszym suplementem i najbardziej uniwersalnym jest monohydrat kreatyny.

Jest to najlepiej przebadany suplement, który zwiększa naszą siłę treningową oraz intensywność treningów. Żywność zawiera bardzo mało kreatyny, w związku z tym powinniśmy dostarczać ją w postaci odżywki. Prowadzi to do poprawy syntezy białka w organizmie oraz zwiększa objętość komórek mięśniowych. Kreatynę powinno przyjmować się po treningu, nie więcej niż 5 gr dziennie.

Drugim suplementem, o którym wspomnę jest białko serwatkowe.

Jest to świetne uzupełnienie naszej diety w białko, możemy spokojnie przyjmować ten suplement np. w postaci shake’a z wodą pomiędzy posiłkami lub bezpośrednio po treningu. W zależności od podaży białka z pokarmu, ilość przyjmowanej odżywki powinna być skonsultowana ze swoim trenerem.

Często zapominanym, a równie ważnym suplementem są witaminy i minerały.

Szczególnie kiedy prowadzimy sportowy tryb życia nasze zapotrzebowanie na tego rodzaju suplement zwiększa się. Przyjmowanie witamin i minerałów zwiększa odporność organizmu, pomaga w regeneracji mięśniowej (zapobiega skurczom), poprawia ogólny stan zdrowia oraz samopoczucie.

Jeśli chodzi o „przedtreningówki”, które mają działać na nas pobudzająco dla osób początkujących nie ma sensu ich stosowania.

Lepszym wyjściem, kiedy mamy słabszy dzień jest wypicie espresso przed treningiem. Kofeina to tania i bezpieczna substancja, która podniesie ciśnienie krwi i będzie wystarczającym a przede wszystkim bezpiecznym bodźcem do treningu.

Podsumowując stosowanie innych suplementów dla osób początkujących mija się z celem.

Naszym założeniem jest wprowadzenie w życie klientów zdrowych nawyków żywieniowych oraz odpowiedni trening. Dlatego też pójście już na samym początku do sklepu z odżywkami nie jest konieczne. Odpowiednio dobrana suplementacja (w kontakcie z trenerem) jest czynnikiem pozytywnym, ale nie niezbędnym.

Trener Szymon Ostrowski