Biorąc pod uwagę współczesną wiedzę na ten temat odpowiedź jest prosta – należy się rozciągać!

Rozciąganie powinno stać się elementem każdego treningu bez względu na to jaki sport uprawiasz.
Stretching powinny stosować nie tylko osoby trenujące na co dzień czy sportowcy, ale również osoby ćwiczące amatorsko i rekreacyjnie.

Główne zalety rozciągania:
– lepsze ukrwienie mięśni
– zwiększenie zakresu ruchu
– eliminacja przykurczy
– zmniejszenie ryzyka kontuzji
– zwiększenie estetyki mięśni
– zmniejsza bóle kręgosłupa oraz napięcie pleców
– poprawia nastrój i relaksuje

W zależności od specyfiki wyróżniamy różne rodzaje rozciągania (dynamiczne, statyczne, pasywne)

Stretching dynamiczny jest aktywną formą rozciągania opierającą się na wykonywaniu dynamicznych ruchów w jego pełnym zakresie (np. wymachy nogi do przeciwległej ręki, wymachy rąk itd.,)

Stretching statyczny opiera się na etapowym pogłębianiu ruchu. W końcowej fazie ruchu powinno utrzymać się całkowite napięcie w zakresie 15-30 sekund. Taki typ rozciągania wpływa mocno na rozluźnienie mięśni.

Stretching pasywny wykonuje się z wykorzystaniem nieruchomego elementu np. ściany. Opiera się on na postawieniu kończyny w maksymalnym zakresie ruchu (maksymalnym napięciu) i dołączeniu addytywnego bodźca obciążającego.

Rozciąganie powinno wykonywać się przede wszystkim po treningu siłowym, zmieniając rodzaj ćwiczeń i czas ich wykonania.
Po treningu najbardziej polecanym typem stretchingu jest rozciąganie statyczne.

W treningu siłowym rozciąganie poprawia symetrię mięśni, kształtuje je w bardziej zmaksymalizowany sposób oraz poprawia mobilność ruchu.

Trener Szymon Ostrowski